Årsrapport 1.1.2013-13.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (205 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Telefon med basfunktioner***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)***
Feedback till eleverna**
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Pekdator***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ***
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
förbättrar elevernas studieprestationer***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.**
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.**
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.**
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.**
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).**
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Stationär dator**
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.