Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Bärbar dator*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Feedback till eleverna*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)** |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)* |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Pekdator*** |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Stationär dator*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)** |
förbättrar elevernas studieprestationer** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)* |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.* |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2018 och 28.5.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.