Årsrapport 1.1.2018-28.5.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Bärbar dator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Feedback till eleverna***
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)**
försvagar elevernas skrivförmåga*
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Pekdator***
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Stationär dator***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)**
förbättrar elevernas studieprestationer**
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: **
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.