Årsrapport 1.1.2018-24.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Smarttelefon***
Bärbar dator***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Feedback till eleverna***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)***
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
minskar elevernas intresse för studierna *
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Pekdator***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Stationär dator***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
förbättrar elevernas studieprestationer**
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Telefon med basfunktioner*
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.*
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.