Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Smarttelefon*** |
Bärbar dator*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Feedback till eleverna*** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* |
minskar elevernas intresse för studierna * |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna * |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.* |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* |
Pekdator*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Stationär dator*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** |
förbättrar elevernas studieprestationer** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)* |
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)* |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* |
Telefon med basfunktioner* |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.* |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.* |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2018 och 24.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.