Årsrapport 1.1.2019-27.3.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Bärbar dator***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Feedback till eleverna***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Smarttelefon***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) ***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.**
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.**
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.**
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)**
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Pekdator***
Stationär dator***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Telefon med basfunktioner***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.***
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)**
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).**
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.**
förbättrar elevernas studieprestationer**
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.**
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.**
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Verktyg för datainsamling och uppföljning (t.ex. apparater med sensorer för temperatur, ljus eller hastighet)*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.