Årsrapport 1.1.2024-17.4.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Smarttelefon***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Feedback till eleverna***
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
försvagar elevernas skrivförmåga***
Stationär dator***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
minskar elevernas intresse för studierna ***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Telefon med basfunktioner***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor **
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.**
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Pekdator*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.