Årsrapport 1.1.2013-9.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (205 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Stationär dator***
Telefon med basfunktioner***
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.***
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.**
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Smarttelefon***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Bärbar dator***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Pekdator***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).***
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Feedback till eleverna***
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.**
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
minskar elevernas samarbete med andra elever**
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.**
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.**
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
förbättrar elevernas studieprestationer*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.