Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Stationär dator*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*** |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Telefon med basfunktioner* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Smarttelefon*** |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*** |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Pekdator*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering** |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.** |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.** |
Bärbar dator** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.* |
Feedback till eleverna* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
förbättrar elevernas studieprestationer* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet * |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* |
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2018 och 28.5.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.