Årsrapport 1.1.2018-28.5.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Stationär dator***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.***
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Telefon med basfunktioner*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Smarttelefon***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Pekdator***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.**
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra **
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering**
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.**
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.**
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Bärbar dator**
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*
Feedback till eleverna*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
förbättrar elevernas studieprestationer*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.