Årsrapport 1.1.2018-24.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.***
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Stationär dator***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
minskar elevernas intresse för studierna **
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
försvagar elevernas skrivförmåga*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
Pekdator***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Smarttelefon***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet **
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.**
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) **
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.**
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Jag kan handleda mina elever i att använda virtuell (VR) och/eller förstärkt verklighet (AR).*
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
förbättrar elevernas studieprestationer*
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.