Årsrapport 1.1.2019-22.9.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.***
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.***
Bärbar dator***
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)**
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
minskar elevernas intresse för studierna *
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*
Stationär dator*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
Smarttelefon***
Pekdator***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Telefon med basfunktioner*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
förbättrar elevernas studieprestationer*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.