Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*** |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*** |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*** |
Bärbar dator*** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
minskar elevernas intresse för studierna * |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* |
Stationär dator* |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*** |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
Smarttelefon*** |
Pekdator*** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.* |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet * |
Telefon med basfunktioner* |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* |
förbättrar elevernas studieprestationer* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2019 och 22.9.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.