Årsrapport 1.1.2023-28.1.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.**
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.**
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
Att presentera information i undervisningssituationer **
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna**
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering**
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
Feedback till eleverna*
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Smarttelefon*
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Stationär dator***
Telefon med basfunktioner***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra **
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: **
försvagar elevernas matematiska förmåga**
minskar elevernas intresse för studierna **
minskar elevernas samarbete med andra elever**
försvagar elevernas skrivförmåga*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.