Årsrapport 1.1.2023-19.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Smarttelefon***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Bärbar dator***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Feedback till eleverna***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.**
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.**
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
försvagar elevernas matematiska förmåga***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
försvagar elevernas skrivförmåga***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Stationär dator***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
Pekdator***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Telefon med basfunktioner***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.