Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Smarttelefon*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Bärbar dator*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*** |
Feedback till eleverna*** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*** |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *** |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.** |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Stationär dator*** |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
Telefon med basfunktioner*** |
Pekdator*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.** |
försvagar elevernas skrivförmåga** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)* |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.* |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.