Årsrapport 1.1.2019-29.9.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Pekdator***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Telefon med basfunktioner***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Stationär dator**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.**
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Feedback till eleverna***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
förbättrar elevernas studieprestationer***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.**
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.**
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.**
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.*
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.