Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Pekdator*** |
Smarttelefon*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Telefon med basfunktioner*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.** |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.* |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Bärbar dator*** |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*** |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Feedback till eleverna*** |
förbättrar elevernas studieprestationer*** |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*** |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.** |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)* |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Jag diskuterar ofta med mina elever om tillförlitligheten hos information på webben och tillbörlig användning av informationen.* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2019 och 16.2.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.