Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Smarttelefon*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).* |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
Stationär dator*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.** |
Bärbar dator** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.** |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).** |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.** |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: * |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2020 och 28.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.