Årsrapport 1.1.2020-28.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Smarttelefon***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna**
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans**
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
minskar elevernas intresse för studierna ***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
Stationär dator***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.**
Bärbar dator**
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.**
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.**
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).**
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.**
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.