Årsrapport 31.12.2020-20.10.2021

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2024 (1479 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Smarttelefon**
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.**
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Se frågans fördelning: När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*
Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
försvagar elevernas skrivförmåga*
Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Bärbar dator***
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)**
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) **
Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.**
Se frågans fördelning: Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.**
Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer **
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Stationär dator*
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Se frågans fördelning: Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*
Se frågans fördelning: Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.