Årsrapport 1.1.2021-7.6.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna**
Bärbar dator*
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
försvagar elevernas skrivförmåga***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Stationär dator***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.**
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.**
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.**
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.**
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*
Feedback till eleverna*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.