Årsrapport 1.1.2021-9.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (205 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information***
Bärbar dator***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
minskar elevernas samarbete med andra elever***
minskar elevernas intresse för studierna ***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
Stationär dator***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.**
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.**
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor **
Feedback till eleverna*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Pekdator*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.