Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (205 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** |
Bärbar dator*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
Stationär dator*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ** |
Feedback till eleverna* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * |
Pekdator* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.* |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)* |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2021 och 9.4.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.