Årsrapport 1.1.2022-7.6.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Pekdator***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).***
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) **
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans**
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.**
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.**
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.**
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
försvagar elevernas skrivförmåga***
minskar elevernas intresse för studierna ***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Stationär dator***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Feedback till eleverna*
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)*
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.