Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Pekdator*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).*** |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) ** |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans** |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.** |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Stationär dator*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*** |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.* |
Feedback till eleverna* |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
Sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram)* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
När jag använder informations- och kommunikationsteknik i undervisningen utnyttjar jag elevernas idéer.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2022 och 7.6.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.