Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Smarttelefon*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Pekdator*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.** |
Feedback till eleverna* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Stationär dator*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2023 och 28.5.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.