Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Smarttelefon*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Bärbar dator* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
Stationär dator*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** |
Telefon med basfunktioner** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Feedback till eleverna* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 9.4.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.