Årsrapport 1.1.2025-14.3.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (71 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Smarttelefon***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Feedback till eleverna***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Pekdator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.**
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
försvagar elevernas matematiska förmåga**
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal**
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.**
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)**
Bärbar dator**
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.**
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
försvagar elevernas skrivförmåga*
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.