Årsrapport 1.1.2025-24.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Pekdator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Feedback till eleverna*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Bärbar dator***
minskar elevernas intresse för studierna ***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
försvagar elevernas skrivförmåga***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Telefon med basfunktioner**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare**
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.**
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.