Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2024 (1173 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** Se frågans fördelning: Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype). Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** Se frågans fördelning: I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** Se frågans fördelning: Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean) Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
minskar elevernas intresse för studierna *** Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
försvagar elevernas skrivförmåga*** Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *** Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ** Se frågans fördelning: hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.** Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.** Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
minskar elevernas samarbete med andra elever** Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Bärbar dator** Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga* Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna * Se frågans fördelning: minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Stationär dator* Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Smarttelefon*** Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Pekdator*** Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) ** Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper** Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.** Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.** Se frågans fördelning: Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)** Se frågans fördelning: Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design) Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).* Se frågans fördelning: Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia). Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* Se frågans fördelning: I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* Se frågans fördelning: Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * Se frågans fördelning: Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Telefon med basfunktioner* Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2021 och 23.3.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.