Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Bärbar dator*** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.* |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Smarttelefon*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Pekdator*** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *** |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.** |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
Telefon med basfunktioner* |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.* |
Med mina elever redigerar vi ofta information på webben (t.ex. Wikipedia).* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Stationär dator* |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2021 och 8.6.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.