Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
Bärbar dator* |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
minskar elevernas intresse för studierna * |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* |
Smarttelefon*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Stationär dator*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
försvagar elevernas skrivförmåga** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** |
minskar elevernas samarbete med andra elever** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: * |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)* |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2022 och 7.6.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.