Årsrapport 1.1.2022-7.6.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Bärbar dator*
försvagar elevernas matematiska förmåga*
minskar elevernas intresse för studierna *
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Stationär dator***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
försvagar elevernas skrivförmåga**
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra **
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
minskar elevernas samarbete med andra elever**
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.**
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.