Årsrapport 1.1.2022-2.6.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Bärbar dator**
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ***
försvagar elevernas skrivförmåga***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Pekdator***
Stationär dator***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet **
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.**
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: **
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)**
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor **
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) **
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.**
Telefon med basfunktioner**
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.*
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.