Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Bärbar dator** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.* |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.* |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Pekdator*** |
Stationär dator*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ** |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) ** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.** |
Telefon med basfunktioner** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.* |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
I min skola finns det andra lärare som erbjuder kollegial IKT-handledning.* |
Mina elever producerar olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video) på mina lektioner.* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2022 och 7.6.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.