Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (71 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Feedback till eleverna** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering** |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).** |
Pekdator* |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.** |
minskar elevernas samarbete med andra elever** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.** |
Bärbar dator* |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna * |
minskar elevernas intresse för studierna * |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.* |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2025 och 14.3.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.