Årsrapport 1.1.2025-10.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Pekdator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Stationär dator*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Feedback till eleverna*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Telefon med basfunktioner***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
minskar elevernas intresse för studierna ***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra **
försvagar elevernas matematiska förmåga**
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)**
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.**
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
försvagar elevernas skrivförmåga*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Smarttelefon*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.