Årsrapport 1.1.2018-29.5.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Stationär dator***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
försvagar elevernas skrivförmåga***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Telefon med basfunktioner***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
minskar elevernas intresse för studierna ***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Pekdator***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Pekskärm eller presentationsskärm*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Smarttelefon***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Feedback till eleverna***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper**
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.**
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Främjar lärande och läranderesultat.*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.