Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2024 (1625 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Stationär dator*** Se frågans fördelning: Stationär dator Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
försvagar elevernas skrivförmåga*** Se frågans fördelning: försvagar elevernas skrivförmåga Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** Se frågans fördelning: minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** Se frågans fördelning: försvagar elevernas matematiska förmåga Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** Se frågans fördelning: hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
minskar elevernas intresse för studierna *** Se frågans fördelning: minskar elevernas intresse för studierna Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** Se frågans fördelning: Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** Se frågans fördelning: hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork) Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Telefon med basfunktioner*** Se frågans fördelning: Telefon med basfunktioner Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** Se frågans fördelning: hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** Se frågans fördelning: Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha). Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Pekdator*** Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.** Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).** Se frågans fördelning: Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar). Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.* Se frågans fördelning: Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Pekskärm eller presentationsskärm* Se frågans fördelning: Pekskärm eller presentationsskärm Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Bärbar dator*** Se frågans fördelning: Bärbar dator Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Smarttelefon*** Se frågans fördelning: Smarttelefon Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator). Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning) Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Feedback till eleverna*** Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer *** Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** Se frågans fördelning: Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*** Se frågans fördelning: Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.** Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** Se frågans fördelning: Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Främjar lärande och läranderesultat.* Se frågans fördelning: Främjar lärande och läranderesultat. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* Se frågans fördelning: Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* Se frågans fördelning: Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone). Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* Se frågans fördelning: Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys) Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* Se frågans fördelning: Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot). Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2019 och 22.11.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.