Årsrapport 1.1.2019-17.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (205 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Stationär dator***
försvagar elevernas skrivförmåga***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.***
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Telefon med basfunktioner***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Pekdator***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Pekskärm eller presentationsskärm**
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Smarttelefon***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Feedback till eleverna***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.**
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Främjar lärande och läranderesultat.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.