Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Stationär dator*** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
Pekskärm eller presentationsskärm** |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).* |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Pekdator** |
Feedback till eleverna** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2021 och 18.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.