Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.** |
Pekskärm eller presentationsskärm** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.** |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).* |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.* |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
Stationär dator* |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Pekdator* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* |
Feedback till eleverna* |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2022 och 4.6.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.