Årsrapport 1.1.2024-24.2.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Pekdator**
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer***
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.**
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
Telefon med basfunktioner**
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.**
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov**
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Främjar lärande och läranderesultat.**
Feedback till eleverna**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
minskar elevernas intresse för studierna *
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Stationär dator*
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Pekskärm eller presentationsskärm*
försvagar elevernas skrivförmåga*
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.