Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Pekdator** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.** |
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.* |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT* |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.* |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** |
Telefon med basfunktioner** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Främjar lärande och läranderesultat.** |
Feedback till eleverna** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
minskar elevernas intresse för studierna * |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Stationär dator* |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Pekskärm eller presentationsskärm* |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 24.2.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.