Årsrapport 1.1.2024-17.4.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Pekdator***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.**
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.**
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: **
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Pekskärm eller presentationsskärm*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Bärbar dator*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Främjar lärande och läranderesultat.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov**
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor **
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare**
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.**
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).**
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)**
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Feedback till eleverna*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
försvagar elevernas skrivförmåga*
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.