Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Pekdator*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Pekskärm eller presentationsskärm* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT* |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.* |
Bärbar dator* |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
Främjar lärande och läranderesultat.*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
Feedback till eleverna* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 17.4.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.