Årsrapport 1.1.2024-7.6.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Smarttelefon***
Pekskärm eller presentationsskärm***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.***
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.**
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill**
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.**
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
minskar elevernas intresse för studierna **
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare**
Främjar lärande och läranderesultat.**
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Feedback till eleverna*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).*
försvagar elevernas matematiska förmåga*
Telefon med basfunktioner*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.