Årsrapport 1.1.2025-14.3.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (71 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Pekdator**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.**
Feedback till eleverna**
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.**
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Stationär dator*
försvagar elevernas skrivförmåga*
Smarttelefon*
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. *
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Främjar lärande och läranderesultat.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Pekskärm eller presentationsskärm***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT***
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Bärbar dator**
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.**
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).**
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)**
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
minskar elevernas intresse för studierna *
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.*
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.