Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (71 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Pekdator** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.** |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.** |
Feedback till eleverna** |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* |
Stationär dator* |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
Smarttelefon* |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. * |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Pekskärm eller presentationsskärm*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*** |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Bärbar dator** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.** |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)** |
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).* |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
minskar elevernas intresse för studierna * |
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.* |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2025 och 14.3.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.