Årsrapport 1.1.2025-9.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Pekdator***
Stationär dator***
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.**
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.**
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
Smarttelefon*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Pekskärm eller presentationsskärm*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.**
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal**
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Telefon med basfunktioner**
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
minskar elevernas intresse för studierna *
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.