Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Stationär dator*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *** |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** |
Telefon med basfunktioner** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. * |
Smarttelefon*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*** |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
Att presentera information i undervisningssituationer ** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
Pekskärm eller presentationsskärm* |
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2021 och 28.9.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.