Årsrapport 1.1.2022-13.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
försvagar elevernas skrivförmåga***
minskar elevernas intresse för studierna **
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) **
försvagar elevernas matematiska förmåga*
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Telefon med basfunktioner*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.**
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.**
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Pekskärm eller presentationsskärm*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*
Främjar lärande och läranderesultat.*
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Stationär dator*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.