Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
minskar elevernas intresse för studierna ** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna * |
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Telefon med basfunktioner* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
Smarttelefon*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Pekskärm eller presentationsskärm* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Stationär dator* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2022 och 13.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.