Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Pekdator*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ** |
minskar elevernas intresse för studierna ** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.** |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. * |
Smarttelefon*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Att presentera information i undervisningssituationer ** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Bärbar dator* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.* |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).* |
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2023 och 28.5.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.