Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Pekdator*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.** |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT* |
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.* |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. * |
Pekskärm eller presentationsskärm*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.** |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) ** |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) ** |
Telefon med basfunktioner* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).* |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
försvagar elevernas matematiska förmåga* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.* |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
minskar elevernas intresse för studierna * |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 13.2.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.