Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Pekdator*** |
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.** |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
Pekskärm eller presentationsskärm** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: * |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Telefon med basfunktioner* |
Stationär dator* |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.* |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.* |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).* |
Feedback till eleverna* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 24.2.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.