Årsrapport 1.1.2024-24.2.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Pekdator***
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.**
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Pekskärm eller presentationsskärm**
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Telefon med basfunktioner*
Stationär dator*
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
Feedback till eleverna*
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.