Årsrapport 1.1.2025-9.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Pekdator***
Stationär dator***
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.**
Främjar lärande och läranderesultat.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Feedback till eleverna*
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*
AR-applikationer (förstärkt verklighet)*
VR-applikationer (virtuell verklighet)*
försvagar elevernas skrivförmåga*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Smarttelefon***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)**
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.**
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).*
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Telefon med basfunktioner*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.