Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Bärbar dator*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.** |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)** |
Telefon med basfunktioner** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * |
minskar elevernas intresse för studierna * |
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.* |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT* |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).* |
Stationär dator*** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*** |
Smarttelefon*** |
Pekdator*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.** |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)** |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2023 och 26.5.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.