Årsrapport 1.1.2024-2.8.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Smarttelefon***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal**
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.**
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).**
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*
Telefon med basfunktioner*
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.*
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Stationär dator***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Pekdator***
Främjar lärande och läranderesultat.**
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. **
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.**
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
försvagar elevernas skrivförmåga*
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
Feedback till eleverna*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.