Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (2 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*** Se frågans fördelning: Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python). Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** Se frågans fördelning: Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete. Medeltal för den egna svarargruppen -1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*** Se frågans fördelning: Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** Se frågans fördelning: Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*** Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Pekdator*** Se frågans fördelning: Pekdator Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*** Se frågans fördelning: På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*** Se frågans fördelning: I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** Se frågans fördelning: IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer: Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att presentera information i undervisningssituationer *** Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*** Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*** Se frågans fördelning: På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).*** Se frågans fördelning: Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom). Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 2.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*** Se frågans fördelning: Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar).*** Se frågans fördelning: Jag diskuterar regelbundet med mina elever om tillförlitligheten hos information på internet och dess lämpliga användning (t.ex. källmarkeringar). Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov* Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Feedback till eleverna* Se frågans fördelning: Feedback till eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* Se frågans fördelning: Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande. Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.* Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 22.12.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.