Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Telefon med basfunktioner*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.** |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
Smarttelefon*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Pekdator*** |
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. *** |
Feedback till eleverna*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.** |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Att presentera information i undervisningssituationer ** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer* |
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2014 och 12.4.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.