Årsrapport 1.1.2014-12.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Telefon med basfunktioner***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
minskar elevernas intresse för studierna ***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra **
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet **
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Pekdator***
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ***
Feedback till eleverna***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.**
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper**
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.**
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna**
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Att presentera information i undervisningssituationer **
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Främjar lärande och läranderesultat.*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.